zondag 9 oktober 2011

Op de hakselaar

De dag begon helder, maar later begon het te regenen. Een prachtige regenboog wees mij de weg naar de grote pot met goud. Op de kuilvoerplaat moest het zijn. Dat zou zo maar eens kunnen, want de mais werd zaterdag gemaaid.




Mijn nicht wilde graag eens op de hakselaar mee, dus was ze zaterdagochtend bij ons met haar gezin. Na een wagen of 2 bleef het stil op het erf. De hakselaar moest gerepareerd worden. Gelukkig konden we toch een beetje genieten van de gemaaide mais. 
We haalden kolven uit het land en m'n achternichtje stond met haar handen vol kuil te dansen. Toch leuk zo'n klein beetje mais.




's Middags konden de werkzaamheden weer hervat worden. Mijn nicht was toen al naar huis, haar jongste dochter moet 's middags naar bed. Voor het melken en het afdekken van de kuil waren genoeg mensen aanwezig. Het was tenslotte zaterdag. De soep was klaar en ik zorgde voor koffie en thee.

Nergens om je druk over te maken. Toch zorgt het maaien van de mais voor een soort opwinding. Het begint te kriebelen en het geeft een goed gevoel om met z'n allen de klus te klaren.

Na het melken ging ik mee op de hakselaar. En ik snap mijn nicht heel goed; het is namelijk heel indrukwekkend om eens te zien.


Het regende en was modderig, soms kwamen de wagens vast te zitten. Tegen half 10 's avonds was alles klaar. Kleed erop, zand erover en daarna namen we nog een borrel voor het slapen gaan. De klus is weer geklaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten